BiBtip

Tips voor een gezonde levensstijl van Bewust in Balans met Baukje. Elke week een nieuwe tip op FacebookInstagram en Twitter.

#BiBtip 1. Neem voldoende fruit en groente mee naar je werk zodat je minder in de verleiding komt om te snoepen en bovendien direct een groot deel van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnenkrijgt.

#BiBtip 2. Je eet wat je in huis hebt. Zorg dus dat je (koel)kast vol verse en onbewerkte producten ligt.

#BiBtip 3. Koop groente en fruit van het seizoen. Dat is beter voor het milieu én je portemonnee.

#BiBtip 4. Leg je smartphone weg tijdens het eten. Hierdoor eet je bewuster en geniet je meer en dat is bevorderlijk voor je spijsvertering.

#BiBtip 5. Wil je gezond blijven of gezonder worden, dan moet je je levensstijl veranderen. Een dieet is tijdelijk met een tijdelijk resultaat. Je levensstijl verander je voor altijd, met blijvend resultaat.

#BiBtip 6. Neem voldoende rust om je voeding te kunnen verteren. Zowel de voeding van je bordje als de voeding van je omgeving

 #BiBtip 7. Neem de dag voordat je boodschappen gaat doen de tijd om te bedenken wat voor maaltijden je die week wil klaarmaken en maak aan de hand daarvan je boodschappenlijstje.

#BiBtip 8. Drink elke dag voldoende water. Zo’n 1,5 liter per dag naast je andere dranken. Dit zorgt ervoor dat je voedingsstoffen beter opneemt, afvalstoffen worden afgevoerd en je vochtbalans op peil blijft.

#BiBtip 9. Kauw je eten goed. Hiermee zet je enzymen alvast aan het werk en verteer je je voedsel beter, maar heb je ook sneller een verzadigd gevoel waardoor je minder snel over-eet.

#BiBtip 10. Het woord dieet komt van het Griekse woord diata dat ‘levenswijze’ betekent. Een gezond dieet heeft niet alleen met voeding te maken, maar ook met beweging, natuur en mindset.

#BiBtip 11. Stap uit je routine en kies eens een onbekend gerecht of ingrediënt om mee te koken. Gevarieerd eten is belangrijk voor je gezondheid.

#BiBtip 12. Luister naar je lijf, het fluistert je toe wat het nodig heeft. Maar als je niet luistert gaat het op gegeven moment schreeuwen om aandacht.

#BiBtip 13. Bewust genieten van iets ongezonds is altijd nog gezonder dan je schuldig voelen als je ongezond eet.

#BiBtip 14. Vetten zijn onmisbaar voor je gezondheid. Eet daarom voldoende gezonde vetten zoals in vis, avocado, eieren, noten en zaden.

#BiBtip 15. Goed slapen zorgt voor een goede spijsvertering. Eet ‘s avonds niet te laat en zorg dat je ontspannen je bed in gaat.

#BiBtip 16. Breng eens een dag door met jezelf zonder afleiding en ontdek wie je bent.

#BiBtip 17. Neem je een salade mee naar je werk? Je houd hem vers en knapperig door te stapelen. Begin met de dressing en stapel dan van de natte ingrediënten naar de droge.

#BiBtip 18. Gooi je dagelijkse routine eens volledig om. Als je doet wat je altijd doet, krijg je wat je altijd al kreeg.

#BiBtip 19. Observeer je gedachten. Ben jij de denker of de waarnemer van je gedachten?

#BiBtip 20. Weet wat je eet. Is het vulling of voeding?

#BiBtip 21. Word je bewust van je ademhaling. Waar zit ie op dit moment? Adem eens diep in en uit. Wat doet dat met je?

#BiBtip 22. Neem elke dag tijd voor meditatie. Zeker als je het druk hebt.

#BiBtip 23. Luister om te horen wat de ander zegt, niet om jezelf te horen reageren.

#BiBtip 24. Vraag niet waarom of hoe, maar doe het gewoon!

#BiBtip 25. Doe eens helemaal niets en geniet daarvan!