Gezonde levensstijl vergt goede planning

We willen allemaal gezond zijn, maar we willen er niet teveel voor hoeven doen.

Dat is zoiets als geld willen verdienen maar er niet voor willen werken.

Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk maar voor het gros geldt dat als je iets wil bereiken, dat je er iets voor moet doen.

Wil je gezond blijven of gezonder worden, dan moet je je levensstijl veranderen. Gezond eten, stoppen met roken en alcohol, bewegen, ontstressen en naar buiten.

Als je iets nieuws wil aanleren, dan kom je er niet onderuit dat je iets moet veranderen in je dagindeling. Je moet tijd maken om naar buiten te gaan, voor beweging, boodschappen doen, koken en ontspanning. Het voordeel van stoppen met roken, is dat je tijd overhoudt 😉

Iets veranderen in je dagindeling is een kwestie van slim plannen. Je agenda staat nu vol (werk)afspraken en daar kun je dus ook afspraken voor en met jezelf in zetten. Je plant je sport en je meditatiemoment. Zelfs je maaltijden en het doen van de boodschappen kun je plannen.

Neem de dag voordat je boodschappen gaat doen de tijd om te bedenken wat voor maaltijden je die week (of de komende dagen tot je nieuwe boodschappenmoment) wil klaarmaken. Je kunt hiervoor heel gemakkelijk recepten van internet, de supermarkt of een kookboek gebruiken. De ingrediënten zet je op je boodschappenlijstje en de tijd om de maaltijden te bereiden neem je mee in je planning.

Al je maaltijden kun je van te voren plannen en zelfs al (deels) klaarmaken. Meal preppen heet dat. Op een vast moment in de week kun je je maaltijden (voor)bereiden. Je kunt allerlei groenten en fruit snijden, rijst/quinoa/couscous/aardappelen koken en gevogelte/vlees/vis/vegetarisch bereiden en in bakjes of zakjes verdelen zodat je ze alleen nog maar bij elkaar hoeft te doen voordat je gaat eten of naar je werk vertrekt. Als je hiervoor op een vaste dag tijd inplant, heb je daar de hele week profijt van.

Iedereen heeft evenveel tijd. Het is alleen een kwestie van prioriteit.

Maak het jezelf niet te moeilijk.

Hou de recepten eenvoudig en maak dubbele porties zodat je altijd een gezonde maaltijd in de diepvries hebt liggen.

Maak een dagelijkse wandeling door je stad en ontdek nieuwe plekjes.

Begin met 10 minuten mediteren per dag.

Schakel hulp in om te stoppen met een verslaving.

Geef jezelf regelmatig een compliment. Je bent goed bezig. Ook als het een keer niet gelukt is!

Een gezonde levensstijl aanleren kost tijd, maar je wint er zoveel mee!

 

Heb je hulp nodig bij het aanpakken van een gezonde levensstijl? Neem dan gerust contact op.

Bewust bewegen brengt je in balans

Ik doe al meer dan 13 jaar aan yoga. Dat weet ik omdat ik ben begonnen met yoga toen ik in verwachting was van mijn zoon en hij wordt volgende week 13 😉 Tegenwoordig maak ik elke ochtend tijd voor een paar oefeningen en ik volg regelmatig ‘s avonds nog een les.

Yoga maakt dat je je bewust wordt van je lichaam en mind. De houdingen leren je iets over je-zelf. Tenminste, als je luistert! Ik zie vaak dat de houdingen niet vanuit gevoel, maar vanuit ego worden uitgevoerd. Zo moeilijk, krachtig en diep mogelijk. Met verbeten gezicht, en ingehouden ademhaling…

Yoga gaat echter niet alleen om de houdingen. Yoga gaat vooral om bewustwording. Wat geeft je lichaam aan? Wat voor gedachten komen er in je op? Kun je die gedachten loslaten en je focussen op je houding?

Laat het ego los en ga naar je gevoel. Wat je lichaam aankan verschilt van moment tot moment en vertelt je iets over de (on)balans van dat moment. Wordt zacht, adem rustig door en voel dat als je mind zich ontspant, je lichaam als vanzelf meebeweegt.

 

Moeite met ontspannen en last van rondrazende gedachten? Meld je dan aan voor de meditatietraining of -avond!

Daag jezelf uit met diversiteit!

“Eet gezond en gevarieerd!”

Ik denk dat we deze kreet allemaal wel eens gehoord hebben. Van een arts, diëtist of je moeder. Waarom we gezond moeten eten lijkt me helder, maar waarom dan gevarieerd?

Dood door tekort

Eten heeft naast dat het gewoon lekker is meerdere functies. Niet alleen geeft het ons de benodigde energie, het levert ook stoffen die we zelf niet kunnen aanmaken, maar wel nodig hebben (essentieel).

Wij kunnen bijvoorbeeld zelf geen vitamine C aanmaken. Door het eten van fruit en groenten krijgen we deze vitamine toch binnen. Je kent misschien nog wel de verhalen over de VOC waar doden vielen door een ziekte genaamd Scheurbuik. Toen de bemanning fruit te eten kreeg, verdween deze ziekte. De ziekte ontstond door langdurig gebrek aan vitamine C.

Zo ook met eiwitten. Eiwitten bestaan uit ketenen aminozuren waarvan we er een aantal niet zelf kunnen aanmaken, maar wel nodig hebben. Zonder deze essentiële aminozuren stopt de ontwikkeling en diverse andere lichaamsfuncties waardoor we uiteindelijk sterven.

Niet alleen een tekort aan voedingsstoffen kan problemen veroorzaken. Ook een overschot is ongezond! Eet je bijvoorbeeld elke dag paranoten, dan overschrijdt je over de veilig dosis selenium en maak je kans op een zenuwbeschadiging. Bovendien heb je kans een intolerantie op te bouwen als je te vaak hetzelfde product eet (tarwe bijvoorbeeld).

Honderd biljoen bacteriën

Voeding houdt ons in leven, maar we willen ook graag in goede gezondheid leven. En dan is een gezonde darmflora van belang!

De darmflora is een verzamelnaam voor de 100 biljoen bacteriën in onze darmen. In tegenstelling tot wat we leren over bacteriën (bah, vies!) zijn deze verantwoordelijk voor onze gezondheid. Onze weerstand, het immuunsysteem is er van afhankelijk. Hoe gevarieerder we eten, hoe gevarieerder onze darmflora. Hoe gevarieerder onze darmflora, hoe gezonder ons lichaam.

Diversiteit

Om ons lichaam te voorzien van alle stoffen die ze nodig heeft is het belangrijk om zoveel mogelijk gevarieerd te eten. Elke dag hetzelfde ontbijt is misschien wel gemakkelijk, maar de eenzijdigheid doet ons tekort. Letterlijk! Bovendien ontwikkel je een bredere smaak en voorkom je een overdosis aan bepaalde stofjes.

Doorbreek je patronen en eet eens een hartig ontbijt in plaats van zoet, kies eens een nieuw soort groente en een nieuw recept. Daag jezelf uit in diversiteit!

 

Vind je het lastig om gevarieerd te eten? Ik kan je helpen met een nieuw voedingspatroon!

Genieten van het leven

Een rijke fabriekseigenaar zag tot zijn afschuw een visser lui naast zijn boot liggen en een pijp roken. ‘Waarom ben je niet aan het vissen?’ vroeg de fabriekseigenaar.

‘Omdat ik genoeg vis heb gevangen voor vandaag,’ zei de visser.

‘Waarom vang je er niet nog een paar?’

‘Wat zou ik ermee moeten?’

‘Je zou geld kunnen verdienen,’ luidde het antwoord. ‘Daarmee zou je een motor op je boot kunnen laten monteren om verder de zee op te gaan en meer vis te vangen. Dan zou je genoeg verdienen om nylon netten te kopen en die zouden je nog meer vis en meer geld opleveren. Al gauw zou je genoeg geld hebben om twee boten te bezitten … Misschien wel een hele vloot. Dan zou je een rijk man zijn, net als ik.’

‘Wat zou ik dan doen?’ vroeg de visser.

‘Dan zou je werkelijk van het leven kunnen genieten.’

‘En wat denk je dat ik nu aan het doen ben?’ antwoordde de visser.

Drie Digitale Detox Dagen

Weet jij hoeveel tijd je op je media-apparaten doorbrengt? Telefoon, computer, televisie… Ik in elk geval veel te veel voor mijn gevoel. De Hemelvaartdagen heb ik dan ook volledig offline doorgebracht. Het was meteen een mooie gelegenheid om mijn telefoon te resetten om daarna alleen de belangrijke apps terug te zetten. Het werden Drie Digtale Detox Dagen!

Natuurlijk breng ik, net zoals veel van jullie, veel tijd door achter mijn laptop en telefoon. Werkgerelateerd is dat al gauw zo’n 4,5 uur per dag. Maar…ik denk dat ik zeker nog 3 uur extra tijd besteed aan appen, social media en browsen. En maar klagen dat ik zo weinig tijd heb…Dus, tijd voor een digitale detox!

Wat doe je dán al die tijd?!?

Ik had voor mezelf een soort programma gemaakt zoals ik ook voor een workshop of retraite zou doen. Mijn doel was studeren en observeren en dat doe ik door te lezen en te mediteren. Ik mediteerde twee keer per dag een uur en studeerde zo’n 4 uur per dag. Verder had ik alle tijd voor het bereiden van eten, wandelen en slapen.

Het was een verademing! Nee echt! Geen meldingen, geen afleiding, geen onzin. Alleen mezelf, mijn studie en een wandeling in de natuur. Mijn focus was daar waar ik was. En daar word je kalm van. Daarvan kom je bewust in balans. Dus niet alleen mijn telefoon, maar ook ik ben gereset 😉

Kun jij drie dagen zonder media en met jezelf doorbrengen?

Dé tip voor een gelukzalige meditatie!

Suyo was een zeer gerespecteerde Zen-meester in de twaalfde eeuw. Hij leefde in een klooster op het Japanse eiland Takeshima en leidde alle meditaties. Ook toen hij zijn einde voelde naderen. Om makkelijker te kunnen zitten en geen last te hebben van zijn aambeien had hij twee kussens die hij voor elke meditatie onder zijn billen schoof. Om dit te doen hupte hij van de ene naar de andere bil, bukte tenslotte voorover om het kleed achter hem weer recht te trekken en begon zijn meditatie met een gelukzalig gezicht. Zijn belangrijkste leerling Saicho en tevens zijn lijfarts zat steevast links van hem. Saicho was de enige die van zijn ongemak wist.

Toen Suyo op 92 jarige leeftijd overleed was het de bedoeling dat Saicho hem zou opvolgen, maar hij kondigde aan dat hij eerst voor drie jaar op retraite zou gaan. Twee leerlingen zouden zolang het klooster leiden. Na drie jaar kwam Saicho terug van zijn retraite. Om weer te wennen aan het kloosterleven liet hij de leiding van het klooster nog een half jaar bij de twee leerlingen rusten en deed als monnik mee aan de meditatie

Tot zijn verbazing zag hij dat iedereen twee kussentjes bij zich droeg. Eén werd onder de linkerbil geschoven en de ander onder de rechterbil. Vervolgens hupste elk monnik enige malen en ronde dit af met een buiging. Vervolgens begon de meditatie. Dit ritueel herhaalde zich bij elke meditatie. Na enkele dagen vroeg Saicho de beide interim-abten waarvoor dit ritueel was. Zij antwoordden dat zij dit overgenomen hadden van Suyo omdat deze grote meester dit altijd deed om vervolgens tot een gelukzalige meditatie te komen.

Moraal van het verhaal: Blijf alert en verval niet in patronen die geen doel meer dienen. 

Anders

Mijn interesse in alles dat met bewustwording te maken heeft ontstond al in mijn vroege jeugd. Mijn moeder werkte als medium en gaf lezingen over spirituele zaken. Het werd me zo’n beetje met de paplepel ingegoten.

Als jong volwassene merkte ik mijn eigen sensitiviteit op en begon ik me spiritueel te ontwikkelen. Mijn zintuigen werden scherper naarmate ik ze trainde met yoga en meditatie en ik absorbeerde kennis over onder andere het boeddhisme. Ik volgde verschillende trainingen en opleidingen en al deze kennis gebruik ik nu dagelijks in mijn eigen leven en als coach binnen mijn praktijk.

En toch, ondanks mijn kennis op het vlak van coaching, is er één dame die ik niet kan helpen. Mijn dochter. Vanwege haar autisme kan ze bijvoorbeeld niets met meditatie of visualisatie en zich inleven in gevoelens is onmogelijk voor haar. Binnen onze communicatie is het belangrijk dat ik zo min mogelijk emotie laat zien want emoties zijn lastig te interpreteren. En laten we het maar niet hebben over de veranderlijkheid van het leven.

En dus heeft mijn dochter een andere coach met een andere aanpak en kijk ik toe terwijl ze leert hoe ze met emoties om kan gaan en leert haar weg te vinden in een grijze wereld met haar zwart-witte denkvermogen.

Ik kijk en ik leer hoe het ook anders kan. Anders is helemaal niet zo verkeerd. Anders is gewoon niet hetzelfde. Mooi toch!

Anders

 

De enige constante is verandering

Dit zijn de woorden van Heraclitus, een Griekse filosoof die meende dat alle verschijnselen worden gekenmerkt door voortdurende verandering. Hij gebruikte hiervoor de woorden “Panta Rhei”, alles stroomt. Zo ook Bewust in Balans. Alles wat bestaat verandert en blijft tegelijkertijd hetzelfde.

Ruimere openingstijden

Goed nieuws! Vanaf 1 januari is Bewust in Balans ook op donderdagmiddag geopend!

De nieuwe openingstijden zijn:

Woensdag 9.00 – 13.00 uur
Donderdag 14.00 – 18.00 uur (en op meditatieavonden van 19.15 – 21.00 uur)
Vrijdag 14.00 – 18.00 uur

Open

Nieuw aanbod

Zoals je misschien al gezien hebt is het aanbod veranderd. Het Bewust in Balans traject is komen te vervallen en er zijn meer bezigheden bijgekomen. Vanaf januari heb ik ruimte om lezingen en trainingen te geven voor bedrijven, netwerkclubs en vriendengroepen. Kijk gerust eens naar het aanbod en mail of bel op 06-38897756 voor meer informatie.

Open Deur Drukke Dames

Nieuwe tarieven

Per 1 januari gaan de prijzen iets omhoog. Wanneer je vóór die tijd een afspraak boekt voor in januari en februari, krijg je deze nog voor het oude tarief. Plan dus nu alvast je afspraken voor 2018!

Kijk voor de nieuwe tarieven per behandeling op:

Ontspanningsmassage
Dieptemassage
Yoga massage
Voedingsadvies

Download hier het overzicht van alle tarieven.

agenda