Genieten van het leven

Een rijke fabriekseigenaar zag tot zijn afschuw een visser lui naast zijn boot liggen en een pijp roken. ‘Waarom ben je niet aan het vissen?’ vroeg de fabriekseigenaar.

‘Omdat ik genoeg vis heb gevangen voor vandaag,’ zei de visser.

‘Waarom vang je er niet nog een paar?’

‘Wat zou ik ermee moeten?’

‘Je zou geld kunnen verdienen,’ luidde het antwoord. ‘Daarmee zou je een motor op je boot kunnen laten monteren om verder de zee op te gaan en meer vis te vangen. Dan zou je genoeg verdienen om nylon netten te kopen en die zouden je nog meer vis en meer geld opleveren. Al gauw zou je genoeg geld hebben om twee boten te bezitten … Misschien wel een hele vloot. Dan zou je een rijk man zijn, net als ik.’

‘Wat zou ik dan doen?’ vroeg de visser.

‘Dan zou je werkelijk van het leven kunnen genieten.’

‘En wat denk je dat ik nu aan het doen ben?’ antwoordde de visser.

Drie Digitale Detox Dagen

Weet jij hoeveel tijd je op je media-apparaten doorbrengt? Telefoon, computer, televisie… Ik in elk geval veel te veel voor mijn gevoel. De Hemelvaartdagen heb ik dan ook volledig offline doorgebracht. Het was meteen een mooie gelegenheid om mijn telefoon te resetten om daarna alleen de belangrijke apps terug te zetten. Het werden Drie Digtale Detox Dagen!

Natuurlijk breng ik, net zoals veel van jullie, veel tijd door achter mijn laptop en telefoon. Werkgerelateerd is dat al gauw zo’n 4,5 uur per dag. Maar…ik denk dat ik zeker nog 3 uur extra tijd besteed aan appen, social media en browsen. En maar klagen dat ik zo weinig tijd heb…Dus, tijd voor een digitale detox!

Wat doe je dán al die tijd?!?

Ik had voor mezelf een soort programma gemaakt zoals ik ook voor een workshop of retraite zou doen. Mijn doel was studeren en observeren en dat doe ik door te lezen en te mediteren. Ik mediteerde twee keer per dag een uur en studeerde zo’n 4 uur per dag. Verder had ik alle tijd voor het bereiden van eten, wandelen en slapen.

Het was een verademing! Nee echt! Geen meldingen, geen afleiding, geen onzin. Alleen mezelf, mijn studie en een wandeling in de natuur. Mijn focus was daar waar ik was. En daar word je kalm van. Daarvan kom je bewust in balans. Dus niet alleen mijn telefoon, maar ook ik ben gereset 😉

Kun jij drie dagen zonder media en met jezelf doorbrengen?

Dé tip voor een gelukzalige meditatie!

Suyo was een zeer gerespecteerde Zen-meester in de twaalfde eeuw. Hij leefde in een klooster op het Japanse eiland Takeshima en leidde alle meditaties. Ook toen hij zijn einde voelde naderen. Om makkelijker te kunnen zitten en geen last te hebben van zijn aambeien had hij twee kussens die hij voor elke meditatie onder zijn billen schoof. Om dit te doen hupte hij van de ene naar de andere bil, bukte tenslotte voorover om het kleed achter hem weer recht te trekken en begon zijn meditatie met een gelukzalig gezicht. Zijn belangrijkste leerling Saicho en tevens zijn lijfarts zat steevast links van hem. Saicho was de enige die van zijn ongemak wist.

Toen Suyo op 92 jarige leeftijd overleed was het de bedoeling dat Saicho hem zou opvolgen, maar hij kondigde aan dat hij eerst voor drie jaar op retraite zou gaan. Twee leerlingen zouden zolang het klooster leiden. Na drie jaar kwam Saicho terug van zijn retraite. Om weer te wennen aan het kloosterleven liet hij de leiding van het klooster nog een half jaar bij de twee leerlingen rusten en deed als monnik mee aan de meditatie

Tot zijn verbazing zag hij dat iedereen twee kussentjes bij zich droeg. Eén werd onder de linkerbil geschoven en de ander onder de rechterbil. Vervolgens hupste elk monnik enige malen en ronde dit af met een buiging. Vervolgens begon de meditatie. Dit ritueel herhaalde zich bij elke meditatie. Na enkele dagen vroeg Saicho de beide interim-abten waarvoor dit ritueel was. Zij antwoordden dat zij dit overgenomen hadden van Suyo omdat deze grote meester dit altijd deed om vervolgens tot een gelukzalige meditatie te komen.

Moraal van het verhaal: Blijf alert en verval niet in patronen die geen doel meer dienen. 

Anders

Mijn interesse in alles dat met bewustwording te maken heeft ontstond al in mijn vroege jeugd. Mijn moeder werkte als medium en gaf lezingen over spirituele zaken. Het werd me zo’n beetje met de paplepel ingegoten.

Als jong volwassene merkte ik mijn eigen sensitiviteit op en begon ik me spiritueel te ontwikkelen. Mijn zintuigen werden scherper naarmate ik ze trainde met yoga en meditatie en ik absorbeerde kennis over onder andere het boeddhisme. Ik volgde verschillende trainingen en opleidingen en al deze kennis gebruik ik nu dagelijks in mijn eigen leven en als coach binnen mijn praktijk.

En toch, ondanks mijn kennis op het vlak van coaching, is er één dame die ik niet kan helpen. Mijn dochter. Vanwege haar autisme kan ze bijvoorbeeld niets met meditatie of visualisatie en zich inleven in gevoelens is onmogelijk voor haar. Binnen onze communicatie is het belangrijk dat ik zo min mogelijk emotie laat zien want emoties zijn lastig te interpreteren. En laten we het maar niet hebben over de veranderlijkheid van het leven.

En dus heeft mijn dochter een andere coach met een andere aanpak en kijk ik toe terwijl ze leert hoe ze met emoties om kan gaan en leert haar weg te vinden in een grijze wereld met haar zwart-witte denkvermogen.

Ik kijk en ik leer hoe het ook anders kan. Anders is helemaal niet zo verkeerd. Anders is gewoon niet hetzelfde. Mooi toch!

Anders

 

De enige constante is verandering

Dit zijn de woorden van Heraclitus, een Griekse filosoof die meende dat alle verschijnselen worden gekenmerkt door voortdurende verandering. Hij gebruikte hiervoor de woorden “Panta Rhei”, alles stroomt. Zo ook Bewust in Balans. Alles wat bestaat verandert en blijft tegelijkertijd hetzelfde.

Ruimere openingstijden

Goed nieuws! Vanaf 1 januari is Bewust in Balans ook op donderdagmiddag geopend!

De nieuwe openingstijden zijn:

Woensdag 9.00 – 13.00 uur
Donderdag 14.00 – 18.00 uur (en op meditatieavonden van 19.15 – 21.00 uur)
Vrijdag 14.00 – 18.00 uur

Open

Nieuw aanbod

Zoals je misschien al gezien hebt is het aanbod veranderd. Het Bewust in Balans traject is komen te vervallen en er zijn meer bezigheden bijgekomen. Vanaf januari heb ik ruimte om lezingen en trainingen te geven voor bedrijven, netwerkclubs en vriendengroepen. Kijk gerust eens naar het aanbod en mail of bel op 06-38897756 voor meer informatie.

Open Deur Drukke Dames

Nieuwe tarieven

Per 1 januari gaan de prijzen iets omhoog. Wanneer je vóór die tijd een afspraak boekt voor in januari en februari, krijg je deze nog voor het oude tarief. Plan dus nu alvast je afspraken voor 2018!

Kijk voor de nieuwe tarieven per behandeling op:

Ontspanningsmassage
Dieptemassage
Yoga massage
Voedingsadvies

Download hier het overzicht van alle tarieven.

agenda

 

Ontsla je innerlijke criticus!

Ik weet als geen ander wat stress met je doet en welke klachten aan stress gerelateerd zijn. Binnen mijn praktijk begeleid ik mensen naar een zowel mentaal als fysiek gezonde levensstijl. Ik behandel ze met massage en voedingsadvies. Ik leer ze meditatie en yoga toe te passen in hun leven. Mijn kennis komt voort uit mijn studies en ook een groot deel uit ervaring.

Ja, ik kan wel zeggen dat ik stresskundige ben. Maar dat staat minder mooi op een visitekaartje, dus noem ik mezelf Body&Mind Coach. Dat klinkt toch beter 😉

Vanwege mijn kennis en het toepassen daarvan, ben ik me sterk bewust van mijn lijf en gedachtepatronen en voel ik snel aan wanneer het teveel wordt. Ik heb alleen één probleem…ik heb een enorm verantwoordelijkheidsgevoel en wil het iedereen naar de zin maken. Dus daarom ga ik vaak toch door, ondanks dat het eigenlijk niet gaat. Het is een destructief patroon en ondanks mijn inzichten loop ik er nog steeds tegenaan.

Dit soort patronen komen voort uit onze prille jeugd waarin we leren dat bepaald gedrag waardering oplevert (een plasje op het potje; applaus!) en ander gedrag een correctie (een plasje op de vloer; bah, dat mag niet!). Een kind leert dus dat het aan voorwaarden moet voldoen om zich goed en gewaardeerd te voelen. Dat is een heel normaal ontwikkelingsproces en dat hoef je je ouders dus niet te verwijten, maar het legt wel een bepaalde basis voor hoe je kunt voelen over jezelf. Het afleren van deze patronen gaat dus ook niet over één nacht ijs.

Voel jij je niet goed genoeg, waardeloos, lelijk, er niet toe doen, slecht, zwak, slap? Dat is niet wie je bent, dat weet je eigenlijk ook wel. Het is je innerlijke criticus die je straft voor bepaald gedrag. Tijd om hem te ontslaan!

Wanneer je van jezelf weet welke afwijzing jij op jezelf toepast kun je aan de slag gaan. Hoe je dat doet? Mediteer! Observeer! Word jezelf bewust van je gedachtepatronen! Kijk ernaar vol liefde en mededogen. Omarm ze. Deze patronen afwijzen levert alleen maar meer zelfafwijzing op. Je bent niet je gedachten, je bent zoveel mooier dan dat!

Heb je hulp nodig bij je zelfonderzoek? Mijn praktijk staat open voor jou!

Self

8 Tips voor het verbeteren van het slapen en ontwaken

Goedemorgen! Lekker geslapen? Fris en fruitig opgestaan? Niet?

Hoe komt het toch dat veel mensen moeite hebben met op tijd opstaan? De snoozeknop wordt steeds weer ingedrukt met als gevolg dat ze moeten haasten om op tijd te komen.

Dat kan anders!

Om uitgerust op te staan is een goede nachtrust noodzakelijk en voorafgaand aan goede nachtrust gaat een rustig avondritueel. 8 Tips voor het verbeteren van het slapen en ontwaken.

1. Ga op tijd naar bed

Gemiddeld hebben we 8 uur slaap nodig. Voor de een is dat een uurtje minder, voor de ander een uurtje meer, dus voel wat voor jou goed is. Reken uit hoe laat je uiterlijk naar bed moet en hou je daaraan.

2. Sluit een uur voor je gaat slapen alle apparaten af 

Al die beeldschermen waar we de hele dag tegenaan kijken geven blauw licht, en blauw licht maakt je wakker. Bovendien krijgen we op deze manier voortdurend informatie binnen waardoor onze hersenen geprikkeld worden. Ontprikkelen dus! Spoel de dag van je af, lees een goed boek, duik vroeg met je partner of jezelf het bed in en geniet van dat lichaam!

3. Maak van je slaapkamer een oase van rust

Creëer een kamer waarin je tot rust kunt komen. Schoon en fris, zonder apparatuur en rommel. Voor de nacht is het fijn als de kamer helemaal donker is zodat het stofje waar je van in slaap valt, melatonine, aangemaakt kan worden. Goede ventilatie is ook belangrijk voor de luchtvochtigheid en de temperatuur in de slaapkamer. Slaap dus met het ventilatierooster en/of het raam open.

4. Breng je spijsvertering tot rust

Eet niet voordat je gaat slapen. Liefst niets meer na 20.00 uur, maar een lichte snack zoals nootjes kan nog wel. ‘s Nachts is je lichaam druk bezig om de voedingsstoffen te absorberen en met het afvoeren van afvalstoffen. Als je tot laat blijft eten, verstoor je de natuurlijke cyclus van je lichaam. Je lichaam blijft dan voedsel verwerken en komt onvoldoende toe aan het opnemen van de voedingsstoffen en het afscheiden van de afvalstoffen. Ook alcohol en cafeïnehoudende dranken beïnvloeden je slaap ongunstig.

5. Beweeg overdag voldoende

Dat voldane vermoeide gevoel na een lekkere workout zorgt ervoor dat je lijf moe is en je geest tot rust komt. Geestelijke vermoeidheid zorgt er juist voor dat we gaan liggen piekeren. Kom dus in beweging! ‘s Avonds laat intensief sporten is daarentegen minder goed voor je nachtrust. Daarmee activeer je juist je lichaam waardoor je minder goed in slaap kunt vallen.

6. Creëer een avondritueel

Door ‘s avonds hetzelfde ritueel aan te houden leert je mind dat het tijd is om te gaan slapen. Verzorg je lichaam, mediteer, lees een hoofdstuk uit een boek, doe wat yoga. Creëer jouw ideale avondritueel.

7. Schrijf het van je af

Het bijhouden van een dagboek is al zo oud als Methusalem. Door je gedachten van je af te schrijven ga je minder piekeren. Schrijf niet alleen al je zorgen en belevenissen op, maar schrijf ook op waarvoor je dankbaar bent. Hierdoor ga je met een tevreden gevoel slapen.

8. Creëer een ochtendritueel

Zet je wekker iets vroeger dan je gewend bent en sta in alle rust op. Mediteer, doe yoga, neem de tijd voor het ontbijt en je persoonlijke verzorging. Het zal even wennen zijn, maar zo’n ochtendritueel maakt dat je zonder haast aan de je dag begint en daar heb je de hele dag profijt van!

 

Mocht je na al deze tips nog steeds moeilijk uit bed komen…in de nacht van zaterdag 28 oktober op zondag 29 oktober gaat de klok een uur achteruit en krijg je een uur cadeau 😉

Hoe ik van al mijn vage klachten afkwam

Nog niet eens zo verschrikkelijk lang geleden had ik last van allerlei vage klachten. Buikpijn, hoofdpijn, lichamelijke pijntjes, duizeligheid, spierpijn en vermoeidheid.

Ik heb aardig wat gedokterd in die tijd, maar er werd nooit iets gevonden. Met: “Het zit tussen je oren” en  “Je bent gewoon overgevoelig”, werd ik weggestuurd. Later werd het Prikkelbaar Darm Syndroom (PDS) of Spastische Darm genoemd. “Doe maar gewoon wat rustiger aan”, was het advies.

Tegenwoordig heb ik geen last meer van deze klachten. Zonder medicijnen of complex dieet!

Hoe heb ik dit voor elkaar gekregen?

Voeding

Met een gezond voedingspatroon bestaande uit veel groenten, fruit en peulvruchten en weinig tarwe, koemelk en suiker, zijn mijn darmen tot rust gekomen. Mijn buik is plat en soepel. ik heb geen kramp en opgezette buik meer en een regelmatige, soepele stoelgang!

Yoga

Door dagelijks aan yoga te doen heb ik mijn lichaam leren kennen en voel ik snel wanneer er iets uit balans is. Mijn lichaam is soepel en gespierd en door de oefeningen met aandacht uit te voeren is mijn geest net zo soepel geworden.

Meditatie

Door meditatie heb ik mijn eigen gedachtepatronen leren kennen en kwam ik erachter dat ik een heel stressgevoelig persoontje ben. Nu kom ik door regelmatig te mediteren, sneller terug in balans.

Massage

Ik laat me regelmatig masseren om mijn hele lichaam te voeden met energie en blokkades op te ruimen. Mijn energieniveau is hoger dan ooit en ik heb geen fysieke klachten meer.

Heb jij last van vage klachten? Energiegebrek? Stress? Wellicht kan ik je helpen om je levensstijl te veranderen zodat ook jij van jouw klachten afkomt en een zowel mentaal als fysiek gezond leven terugkrijgt!

Jump